torstai 21. syyskuuta 2017

FODMAP Vatsavaivat kuriin ruokavaliolla

Kokeile kaksi viikkoa!
Vältä
Suosi

Englanninkielinen alkuteos on vuodelta 2014 ja tämä suomenkielinen 4. painos on käännetty samana vuonna.

Kirja on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa kertoo FODMAPista ja ruokien FODMAP-määriä.
Toisessa osassa on ohjeita ruoanvalmistukseen. Kirjassa on myös kahden viikon ravitsemissuunnitelma (ruokasuunnitelma), joka auttaa alkuun.

FODMAP tulee sanoista Fermentable Oligosaccharides, Disaccaharides, Monosaccharides and Polyois eli fermentoituvat oligosakkaridit, disakkaridit, monosakkaridit ja polyolit.

Jos sinulla on vatsavaivoja, jotka saattavat johtua ruoasta, niin ensimmäisenä pitää jättää pois "kaikki ruoka-aineet, jotka tekevät olosta kehnon" (suoraan johdannosta lainattu).

Paljon FODMAPeja sisältäviä ovat:
Fruktaanit:
- vehnä, ruis, sipulit, valkosipuli, parsa, artisokka, herneet
Galaktaanit:
- palkokasvit (kikherneet, linssit, haricot-pavut, pintopavut, mustapavut, soijapavut, pitkäpavut jne.
- laktoosi
- maito, jugurtti, pehmeät ja tuoreet juustot (ricotta, raejuusto)
- fruktoosi
- hunaja, omena, päärynä, vesimeloni, mango ja kirsikat
Polyolit:
- omena, päärynä, kivelliset hedelmät, sienet, kukkakaaöo, sokerittomat pastillit ja purukumit

Kirjassa on listattu suositellut ruoat ja raaka-aineet.
Lisäksi on annettu muutama periaate, joita pitäisi noudatetaan.
- alkoholin nauttimista pitäisi rajoittaa (kirkkaat + vichy = suositus)
- runsas veden juominne
- kohtuudella syöminen
- ruoan kunnolla pureskelu
- prosessoitujen ruokien välttäminen
- tuoreet hedelmät, vihannekset, lihat ja kalat ovat hyväksi

Jos olosi on sokerin syömisen jälkeen turvonnut ja tukala tai sinulla on muita suolistovaivoja, kannattaa ehkä kokeilla tätä ruokavaliota. Ei siitä ainakaan haittaa ole. 
 Mansikka kuuluu rajoitettaviin marjoihin.Kuvassa metsämansikan lehdet syysasussa.